maanantai 13. tammikuuta 2014

TERVEELLINEN OMENA-KAURAPAISTOS

Joululomani loppupuolella suklaan syönnin lomassa menin heittämään serkulleni idean helmikuun loppuun asti kestävästä herkkulakosta. Asiaa sen suuremmin pohtimatta voisin kuitenkin todeta, että ensimmäinen viikko on sujunut naurettavan helposti. Kun päättää, ettei tunge suuhunsa perinteisiä herkkuja niin kai sitä sitten vain sulkee sen koko vaihtoehdon pois. Herkuttelu on kuitekin ihana luksus arkeen, jonka voi toteuttaa myös terveellisemmin. Oma vakkariherkkuni on jo pidemmän aikaa ollut kaurapaistos, johon laitan omenan, banaanin tai vaikka molempia!


Paistos on erittäin helppo valmistaa ja näin yksin elelevänä on mahtavaa, että sitä voi valmistaa myös kerta-annoksena. Mitoissa on hieman jouston varaa, sillä toiset tykkäävät omenapaistoksistaan reilulla kaurapäällisellä ja toiset taas panostavat hedelmien määrään. Oma yhden hengen annokseni sisältää:

1 omena / banaani / molempia
1½ - 2 dl kaurahiutaleita/muita hiutaleita
1 - 2 tl kookosöljyä (myös muilla rasvoilla ja jopa oliiviöljyllä on tullut kokeiltua)
Maustamatonta jogurttia tai rahkaa
Makeutusainetta (Stevia, Truvia, yms)
Kanelia

Napsauta uuni lämpiämään noin 180 - 200 asteeseen. Leikkaa hedelmät palasiksi kulhoon, lisää kanelia ja makeutusainetta oman maun mukaan. Sekoita aineet keskenään ja laita ne mikroon muutamaksi minuutiksi, välillä sekoittaen. Tarkoituksena on pehmittää hedelmiä, ettei paistoksen tarvitse olla niin kauan uunissa. Sekoita erillisessä astiassa kaurahiutaleet sekaisin makeutusaineen ja sulattamattoman kookosöljyn kanssa. Lisää vähitellen jogurttia/rahkaa, kunnes kaikki aineet ovat sekaisin. Seoksen on tärkeää kuitenkin olla vielä erittäin kiinteää! Murustele kauraseos hedelmien päälle ja laita uuniin paistumaan, kunnes pinta saa väriä (n. 15 minuuttia). Kaada paistos viileään astiaan ja nauti se lämpimänä vaikka soija- tai mantelimaidon kanssa. Jos oikein kokkituulelle ryhdyt niin valmista vaniljakastike maidosta, makeutusaineesta ja vaniljatangoista!

Kuten ainesosista voi päätellä, paistos on erittäin hiilihydraattipitoinen. Jos annosta haluaa tasapainottaa proteiinilla, voi kauraseokseen lisätä myös proteiinijauhetta. Itse olen lisännyt toffeen sekä vaniljan makuista proteiinia. Oma kastikkeeni koostuu myös aika usein proteiinijauheesta, jostain maidosta sekä maustamattomasta jogurtista. Näin herkusta tulee hetkessä vaikka rauhallisten sunnuntaiaamujen monipuolinen ja terveellinen herkkuaamiainen!

2 kommenttia:

  1. Kiitos vinkistä, tämäpä vasta nopea ja herkullisen näköinen herkku! Tsemppiä herkkulakkoon, tuli se tarpeeseen tai ei :) Vaikka joululomalla tulikin syötyä suklaata ja muuta epämääräistä 24/7, on onneksi arkeen palaaminen normalisoinut myös ruokavalion ja kun on omat sapuskat kaapissa, ei todella kaipaa kovasti mihinkään irtokarkkihyllylle. Hyvähän se meidän siis on olla :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kannattaa kokeilla jos himoitsee kaurapaistoksia yhtään niin paljon kuin minä! :) ja sepä juuri, arki auttaa ja paljon! Kämppiksellä on jonkun verran herkkuja täällä kotona, mutta jännästi arjen keskellä on löytynyt se hukassa ollut itsekuri.

      Poista